Distansutbildning – för dig som redan jobbar i branschen

ME-skolan erbjuder i samarbete med BYN distansutbildningar för dig som redan jobbar i branschen men vill ta steget att vidareutbilda dig till maskinförare.

Du som har en anställning i ett medlemsföretag eller annat företag med kollektivavtal inom bygg- och anläggningsbranschen, och vill utbilda dig till maskinförare, har möjlighet att göra detta via distansutbildning. Din arbetsgivare gör då beställningen hos Byggbranschens yrkesnämnd, BYN, och utbildningen genomförs på distans via ME-skolan parallellt med att du jobbar i företaget.

Distansutbildningen är en grundutbildning som riktar sig till dig som inte tidigare har någon utbildning inom bygg- och anläggning. Om du har gått en vuxenutbildning eller gymnasieutbildning i bygg- och anläggning med inriktning maskinförare så har du fått motsvarande grundutbildning som distansutbildningen ger. Då kan du fortsätta med kvalificeringstiden som är den praktiska utbildningsdelen av din lärlingsanställning. Läs mer om lärlingsanställning på BYNs hemsida, www.byn.se

Distansutbildningen utförs med hjälp av en handledare som utses på företaget, en distanslärare från ME-skolan samt kursmaterial som skickas ut till dig när du startar upp din distansutbildning. Du bör ha fyllt 18 år för att påbörja distansutbildningen. Kostnaden beror på vilken erfarenhet du har sedan tidigare och hur omfattande utbildning som behövs, du kan läsa mer på BYN:s hemsida.