Öppet Hus på ME-skolan

Onsdag 27 november kl 17-19 har vi Öppet Hus på alla våra ME-skolor runt om i Sverige. Välkommen att provköra maskiner, fika och ställa frågor till lärare och elever.

Öppet Hus – Hitta rätt skola

ME-skolan Bålsta
Dragrännan 19
746 50 Bålsta

ME-skolan Ingelstadsgymnasiet
355 71 Ingelstad

ME-skolan Karlstad (Realgymnasiet)
Färjestads Travbana,
Norra Infarten 78

ME-skolan Kiruna
Lapplands Gymnasium Kiruna

ME-skolan Linköping
(Anders Ljungstedts gymnasium)
Anders Ljungstedts gata 1
582 54 Linköping

ME-skolan Skellefteå
Verkstadsvägen 14
931 61 Skellefteå

ME-skolan Svalöv
(Svalöfs gymnasium)
Felestad 2064
268 34 Svalöv

ME-skolan Söderhamn (Staffangymnasiet)
Flygstaden, byggnad 82
82670 Söderhamn

ME-skolan Uppsala
(Uppsala Yrkesgymnasium Jälla)
Jälla Gård
755 94 Uppsala

ME-skolan Örebro
Kvinnersta 533 Axberg
705 91 Örebro

Öppet Hus – Tider och info

Tider
Onsdag 27 november 17-19
(Samma tid på alla skolor i Sverige)

Program
– Provkör grävmaskin
– Ställ frågor till lärare och elever
– Vi bjuder på fika

Anmälan
Du behöver inte anmäla dig till detta event. Välkommen!

Hitta till respektive skola
Vissa av våra lokaler och övningsområden är direkt integrerade med gymnasieskolan, medan andra är belägna på en separat adress en bit därifrån. Kontrollera noggrant att du reser till rätt plats!

Har du frågor?
Det bästa är att kontakta platsansvarig lärare på respektive skola. Gå in på din ME-skolas respektive webbplats genom att välja skola här

Företagande inom branschen

Åsa Vallgårda och Gustaf Söderberg pratar om hur det är att driva företag inom branschen och hur framtiden ser ut.

De berättar också hur uppgifterna kan se ut för en APL elev samt vad som krävs av eleven.

Intervju med lärare

Intervju med läraren Göran och rektorn Maria angående den röda tråden mellan grundämnena och det praktiska. Vi får också höra om ett nytt läromedel.

De tar även upp lite allmän information om yrkesskolor samt det stöd man kan få kring APL ansökan.

Vad säger eleverna?

Intervju med eleverna Jesper och Nelly om vad som fick dem att söka utbildningen och vad som är det bästa med utbildningen.

Näringslivet och ME-skolan

Jonas Thorstenson, Vd på ME-skolan och Fredrik Sjödin, demonstratör för Zeppelin Cat berättar om samarbetet mellan näringslivet och ME-skolan. Det pratas också om tekniken bakom körandet av maskinerna.

ME-skolan Skellefteå

Lär dig mer om hur utbildningen till maskinförare fungerar på Aderstorpsgymnasiet.

ME-skolan Ingelstad

Lär dig mer om hur utbildningen till maskinförare fungerar på Ingelstad gymnasiet.

ME-skolan Kiruna

Lär dig mer om hur utbildningen till maskinförare fungerar på Lapplands gymnasium Kiruna.

ME-skolan Linköping

Lär dig mer om hur utbildningen till maskinförare fungerar på Anders Ljungstedts gymnasium.

ME-skolan Svalöv

Lär dig mer om hur utbildningen till maskinförare fungerar på Svalövs gymnasium.

ME-skolan Söderhamn

Lär dig mer om hur utbildningen till maskinförare fungerar på Staffangymnasiet.

ME-skolan Uppsala

Lär dig mer om hur utbildningen till maskinförare fungerar på Uppsala yrkesgymnasium Jälla.

ME-skolan Varberg

Lär dig mer om hur utbildningen till maskinförare fungerar på Peder Skrivares skola.

ME-skolan Örebro

Lär dig mer om hur utbildningen till maskinförare fungerar på Tullängsgymnasiet.

Är det lätt att få jobb?

Göran berättar om möjligheterna att hitta en anställning efter studenten för ME-skolans elever.

Vad krävs för att bli en bra maskinförare?

Lyssna på eleven Filips tankar om utbildningen och yrket som maskinförare.

Vad ska du göra efter studenten?

Hör vår elev Felicia berätta om sitt drömjobb och vad som fick henne att söka till ME-skolan.

Hur fungerar maskinstyrning?

Här berättar Daniel, lärare på ME-skolan i Bålsta, lite om tekniken eleverna får lära sig i en 15-tons bandgrävare.

Hur är steget från högstadiet till att köra en 15-tons maskin?

Hör Görans tips till den som är nyfiken på skolan. Han berättar också om självförtroende och personlig utveckling hos eleverna på ME-skolan.

Hur fungerar APL?

Hör Göran berätta om APL och om balansen mellan kärnämnen och yrkesämnen.

”Vi får utmaningar som blir roliga att lösa tillsammans.”