Maskinföraren, entreprenören och branschen

Till dig som arbetar som studie- och yrkesvägledare inom skola och vuxenutbildning.

Den här sidan är först och främst för dig. Här samlar vi information om maskinföraryrket, om den utbildning som krävs och om hur vi ser på framtiden för branschen. Tillgången till kvalificerade maskinförare är den absolut viktigaste framtidsfrågan för oss. Vi arbetar hårt för att öka intresset för att bli maskinförare, både hos unga som ska välja till gymnasiet och hos äldre som vill byta karriär vid en senare punkt i livet. Därför samarbetar vi också med nio skolor runt om i Sverige och tar ansvaret för maskinförarutbildningen på gymnasie- och vuxennivå. En maskinförare av idag har ett självständigt och omväxlande yrke som passar både tjejer och killar. Det vill vi berätta mer om – och om du vill veta ännu mer, eller besöka någon av våra skolor är du varmt välkommen att kontakta oss!

Jonas Thorstenson
VD ME-skolan
Informationen nedan finns också i denna PDF

Så fungerar skolan

Under första året får alla elever på bygg och anläggningsprogrammet grundläggande kunskaper i bygg- och anläggningsteknik. För dem som valt inriktningen maskinförare startar den praktiska utbildningen på grävmaskin och hjullastare under höstterminen i årskurs två. I årskurs tre får eleverna driva projekt från början till slut och tillbringar minst 15 veckor, ofta mer, på APL. Alla elever gör ett gymnasiearbete som innehåller planering, genomförande och utvärdering av en arbetsuppgift som är viktig för yrket. Därefter får eleven sin yrkesexamen och grundläggande högskolebehörighet, under förutsättning att hon eller han valt till de ämnen som krävs.

Lärlingsutbildning och högskolebehörighet

ME-Skolan kan låta en elev gå över till gymnasial lärlingsutbildning. Den som blir lärling gör då minst halva sin utbildning på ett, eller flera, företag. Lärlingsutbildningen följer samma ämnesplaner som på skolan och har samma behörighets- och kunskapskrav. Eleverna har också samma förutsättningar att läsa in grundläggande högskolebehörighet som övriga elever.

Mer information:

Framtida kompetensbehov hos maskinentreprenörer och maskinförarutbildare

Maskinentreprenörernas MEKO-rapportering Midsommarrapport 2020

Maskinentreprenörernas MEKO-rapportering Luciarapport 2019