Lärarintervju

Rickard Gerdlöf, lärare på ME-skolan i Uppsala.

”Jag utbildade mig till maskinförare på Upplands Bro-gymnasiet och nu är jag tillbaka som lärare på samma program. Det roligaste är att se hur eleverna utvecklas, från att de aldrig suttit i en grävmaskin till att de tar studenten och lärt sig grunderna till att lyckas som maskinförare.

Maskinyrket är som en livsstil för mig då jag alltid haft ett stort intresse för maskiner. Jag sökte mig till det för att jag gillar mitt yrke och att jobba med människor så för mig var det en kul och rolig utmaning att få jobba med skolelever och försöka lära ut mitt yrke som maskinförare. För att bli en bra maskinist gäller det att ha ett intresse för maskiner och att vilja lära sig och veta varför man gräver då blir man en bra maskinist. De roligaste uppdragen som maskinist är när man får vara med från början och schakta för Vatten, avlopp, husgrunder och sen fixa vägar och finplanera runt huset. Från början är det bara en berghög och efter ett år står där ett färdigt hus, då känner man yrkesstolthet!

Här på Uppsala yrkesgymnasium har vi även utbildningar inom lantbruk, skogsbruk och djurhållning. Skolan har tillgång till mycket mark, både skog och åkrar. Det gör att många av våra övningar sker i skarpt läge. Åkrar ska dikas, vägar ska plogas, brunnar ska grävas. Just nu bygger vi en parkeringsplats för skolans minibussar. Det tycker eleverna är jätteroligt. Det blir som i arbetslivet.”

Rickard Gerdlöf, lärare på ME-skolan i Uppsala.