Allt fler kvinnor söker sig till branschen

Publicerat 2023-11-27

Det blir allt vanligare att kvinnor ser möjligheter i bygg- och anläggningsbranschen. Bakom utvecklingen ligger i grunden en förändring av synen på arbetets innehåll men också de goda förutsättningarna till arbete med en högre lönenivå än på traditionella kvinnliga yrkesutbildningar inom utbildning, omsorg och hälso- och sjukvård. Kvinnorna tror inte att den rådande lågkonjunkturen ska påverka möjligheten till arbete.

Hälften kvinnor

På ME-skolan i Örebro är för första gången hälften av de vuxenstuderande kvinnor, 9 av totalt 18 elever. Utbildningen är på 30 veckor och sträcker sig till 27 mars 2024 varpå eleverna kan gå direkt ut i arbete då efterfrågan på anläggningsförare är stor.

”Jag vill jobba med något praktiskt och inte sitta på kontor och byggbranschen och jobbet som maskinförare verkar intressant och ett yrke för framtiden”, säjer Athena, som går ME-skolans utbildning till anläggningsförare på Upplands Bro Gymnasium i Bålsta.

Vi kan även läsa i Östgöta Correspondenten den 22 november att allt fler tjejer börjat läsa det gymnasiala byggprogrammet i Linköping. Av 89 elever i årskurs ett på Anders Ljungstedts Gymnasiums bygg- och anläggningsprogram är 28 tjejer. Det kan jämföras med fem tjejer som går i årskurs två och elva som går i trean. En av tjejerna beskriver väl hur synen på arbetet har förändrats:

Det krävs skicklighet, inte styrka

”Jobbet är inte tungt för oss tjejer. Det finns maskiner och hjälpmedel, det är inte råstyrka som krävs utan skicklighet”, säger Ida, som vill bli plattsättare.

På ME-skolan i Söderhamn hittar vi ännu ett exempel på kvinnor som byter jobb till byggbranschen. SVT Gävleborg träffade Veronica och Frida som jobbat många år inom vårdyrket och kände att det var ”dags för något nytt” och därför sökte sig till vuxenutbildningen på ME-skolan i höstas, läs hela artikeln nedan.

”För oss är det viktigt att fler kvinnor söker sig till branschen. Förhoppningsvis ser vi början på en trend där maskinföraryrket omvärderas när kvinnor ser att de har vad som krävs för yrket och att branschen är ett seriöst alternativ till de yrkesutbildningar kvinnor traditionellt sökt sig till”, säger Jonas Thorstenson, vd på ME-skolan.

Mer information
De lämnade vårdyrket för att bli maskinförare (svt.se, Gävleborg): https://bit.ly/3Ra9DwY

Bilden föreställer Athena