”Jag fattar matten”

Publicerat 2023-09-27

Höst-terminen är i full gång och på ME-skolan i Linköping jobbar eleverna med olika projekt.

På ME-skolan är utbildningen praktiskt inriktad på att lära sig köra anläggningsmaskiner på olika typer av arbetsplatser och man behöver förstå hur olika delmoment ska göras.

Teori och praktik

Det gäller att koppla ihop de teoretiska kunskaperna med praktiken. Matte är ett ämne som många elever i grundskolan tycker är krångligt och svårgreppat. Men när eleverna på ME-skolan får i uppgift att gräva ett V-dike med en viss +höjd och att få rätt lutning på fallet blir matten plötsligt användbar och nyttig. Läraren förklarar och ger instruktioner och sen får eleverna jobba i grupp för att lösa uppgiften.

Med den här typen av utbildning och övningar blir den matte som inte var så intressant i grundskolan plötsligt användbar och riktigt kul.

Så här ser ”formeln” ut: Höjdskillnad (cm) delat med längden (m) = fall (%).

Ett exempel

Höjdskillnaden är 10 centimeter och längden på diket är 12 meter. Då blir fallprocenten 10 delat med 12, dvs 0,8%.