Elis ser en ljus framtid

Publicerat 2023-10-26

ME-skolan har utbildat många elever och vi är alltid intresserade av att höra hur det gått för dem ute i arbetslivet 😀.

Elis gick ut ME-skolan i Linköping våren 2023 och har sedan dess jobbat som maskinförare på Rödhälla Entreprenad. Under sin utbildning fick han praktik på ett annat företag och trivdes toppenbra men de kunde inte förlänga tiden så han sökte jobb och hade turen att få ett bra jobb direkt.

”Jag lärde mig en massa på ME-skolan och på praktiken jag fick göra och jag fortsätter att lära mig hela tiden när jag är ute på jobb”, säjer Elis.

När jag ringer till Elis sitter han i hytten på en Volvo 140 hjulgrävare. Han gräver på uppdrag av arkeologer, som undersöker ett område nära Ödeshög inför ett framtida bygge.

”ME-skolan var kanonbra, det var bra lärare och man fick lära sig grunderna i yrket. Sen är praktiken A och O”.

Målet inställt på att bli maskinförare

Elis berättar att han tyckte skolämnen som matte, engelska och svenska var knepiga när han gick i grundskolan och att han fick lägga mycket tid hemma på att plugga.

Men Elis visste att han ville bli maskinförare och när han började på bygg- och anläggningsprogrammet, anläggningsfordon, blev det enklare. ME-skolan gjorde det roligt att koppla de teoretiska ämnena till praktik och han fick motivation att lära sig den matte som behövdes för att kunna bli maskinförare.

På frågan om hur han ser på framtiden svarar Elis att han ”ser en ljus framtid”. Nu är han äntligen maskinförare och ute i yrkeslivet och trivs kanonbra i byggbranschen.

Snyggt jobbat, Elis!