Elever från Norrköping flyttar till Linköping

Publicerat 2023-11-07

De elever som stod utan utbildningsanordnare för sin yrkesutbildning till maskinförare efter att den privata utbildningsarrangören lade ner sin utbildning i Norrköping, kommer nu få en fortsättning för sin utbildning hos ME-skolan i Linköping.

”Vi hade kommit två månader in i utbildningen och sedan blev det tvärstopp”, berättar en av de elever som ME-skolan i Linköping nu tar över från Norrköping. ”Bra att det löste sig och att vi kan få köra igång utbildningen igen.”

De nio eleverna börjar sin vuxenutbildning till maskinförare hos ME-skolan den sjätte november 2023, på uppdrag av Linvux – Linköpings vuxenutbildning.

– Det känns positivt att vi genom en bra dialog med Linköping kommuns vuxenutbildning har nått fram till en bra lösning och fått till en fortsättning för dessa elever, säger Jonas Thorstenson, vd på ME-skolan.

Vad fick dig att vilja gå utbildningen till maskinförare?

Vi frågar några av vuxeneleverna vad det var som fick dem att vilja byta yrke till att bli maskinförare.

”Jag har jobbat som anläggare och tyckte att det var bra att skaffa en utbildning med bredare kompetens.”

”Jag ville byta inriktning efter att ha kört buss i sex år. Ville helt enkelt testa något nytt och har alltid varit intresserad av maskiner.”

”Jag kom in på ett bananskal, barnen på den förskola jag jobbade på stod och kollade på en maskin och jag kände föraren sen tidigare. Du som kör pistmaskin ideellt för skidklubben borde väl söka maskinförarutbildningen, sa han.”

”Jag hade drömt om det sen jag var liten. Jag växte upp med maskiner och både farsan och farfar körde maskin.”

ME-skolan har i många år varit en utbildare av maskinförarutbildning för gymnasieskolans Bygg- och anläggningsprogram åt Linköpings kommun. Från och med detta år är ME-skolan också utbildare för Linvux maskinförarutbildning. Efter att de nio vuxeneleverna har genomgått en 30 veckors utbildning kommer de att vara väl rustade för att ta anställning som maskinförare.

– Behovet av utbildade maskinförare är fortfarande mycket stort, vilket gör att de bör ha goda möjligheter till jobb, tillägger Jonas Thorstenson.

– Vi tar ansvar och hjälper till att fortsätta utbilda de elever som valt att söka sig till en utbildning och en bransch där det finns stort behov av arbetskraft, tillägger Maria Gustafsson, enhetschef för Linvux.

Fotograf Mats Jarmer