Hallå där, Jonas Thorstenson!

Publicerat 2022-08-22

Du är vd på ME-skolan och vice vd på ME! Vad vill du säga till den som funderar på att börja jobba som maskinförare?

– Kom och prata med oss på Load Up North så ska vi berätta mer om hur du utbildar dig till maskinförare och hur det är att jobba i yrket! ME-skolan utbildar både ungdomar och vuxna till maskinförare på uppdrag av ME:s medlemsföretag och vi vill träffa alla som är nyfikna.

Det kommer att behövas många nya duktiga maskinförare i hela landet, inte minst i norr med de stora projekten som planeras. Den som bor eller vill flytta till norr har ett fantastiskt läge att göra det nu, det kommer att finnas jobb med bra utbildning och motivation.

Ni ska öppna två nya skolor för maskinförare i Kiruna och Söderhamn. Berätta!

Vi är jätteglada att starta upp utbildningar på ytterligare två orter för att hjälpa till så det finns fler maskinförare att anställa. ME-skolan är samarbetspartner till kommunerna och vi har samarbete på nio andra orter i Sverige.

Vi arbetar nära företagen som anställer för att lära oss mer om vilka kunskaper som behövs nu och i framtiden och hur behovet att anställa är. Det finns fler utbildningar till maskinförare i norr och i hela landet och vi jobbar för att vi tillsammans ska hjälpa så många som möjligt som vill utbilda sig att kunna göra det och att utbildningen har så god kvalitet att man får jobb. I sommar kom ett beslut om en ny samarbetsmodell för utbildningar där flera kommuner ska samverka för att möta det behov som finns i regionen och det känns väldigt spännande för oss att vara med i uppstarten av det arbete.